Har dere sett noe så nydelig ? Circles of love by DROPS Design

Heklet DROPS teppe med kvadratiske ruter i ?Fabel?

Litt om garnet: Slitesterkt som bare et sokkegarn kan være! DROPS Fabel er et 4-tråds garn som er superwash-behandlet, hvilket gjør det egnet til daglig bruk i tillegg til at det kan vaskes i maskin. I motsetning til vanlig sokkegarn, er Fabel spunnet i en finere ullkvalitet. Dette gjør at Fabel egner seg til langt mer enn bare sokker - prøv det for eksempel på babyplagg! Finvask eller Ullvask 40°C / Bruk aldri tøymykner / Tørkes flatt. 

Mål: ca 64 x 90 cm
Materialer: DROPS Fabel fra Garnstudio
150 g f.nr 0100, natur
100 g f.nr 161, pink dream

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må bruke for at 1 rute skal måle ca 12 x 12 cm. 

RUTE 1:
Opplegg + 1.omg = natur, 2.omg = pink dream, 3.omg = natur, 4.omg = pink dream, 5.+ 6.omg = natur.
RUTE 2:
Opplegg + 1.omg + 2.omg = pink dream, 3.omg = natur, 4.omg = pink dream, 5.+ 6.omg = natur.
-------------------------------------------------------- 

TEPPE:
Hekle 18 ruter av RUTE 1 og 17 ruter av RUTE 2 - Les forkl over = totalt 35 ruter.

RUTE:
Hekle 6 lm på nål 3,5 og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: 5 lm (= 1.st og 2 lm), * 1 st om ringen, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 8 st + 8 lm-buer. 
2.OMG: 3 lm (= 1.st), 2 st om 1.lm-buen, 2 lm, * 3 st om neste lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, avslutt med 1 kjm i 1.st på beg av omg = 8 st-grupper + 8 lm-buer.
3.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm (= 1.st), 1 st, 2 lm og 2 st om samme lm-bue, 2 lm, * 2 st om neste lm-bue, 2 lm, og 2 st om samme lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, avslutt med 1 kjm i 1.st på beg av omg = 16 st-grupper + 16 lm-buer.
4.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm (= 1.st) og 2 st om samme lm-bue, 2 lm, * 3 st om neste lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 15 ganger, avslutt med 1 kjm i 1.st på beg av omg = 16 st-grupper + 16 lm-buer.
5.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm (= 1.st) og 2 st om samme lm-bue, 4 lm (= 1.hjørne), * 3 st og 2 lm om neste 3 lm-buer, 3 st om neste lm-bue, 4 lm *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger. Deretter hekles 3 st og 2 lm om neste 3 lm-buer, avslutt med 1 kjm i 1.st på beg av omg = 16 st-grupper + 16 lm-buer. 
6.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue (= 1.hjørne fra 5.omg), 3 lm, 2 st, 3 lm og 3 st om samme lm-bue, 2 lm, * 1 fm og 2 lm om hver av de 3 neste lm-buene. Hekle 3 st, 3 lm og 3 st om neste lm-bue (= neste hjørne) og 2 lm *. Gjenta fra *-* 3 ganger og avslutt med å hekle 1 fm og 2 lm om hver av de 3 siste lm-buene. Avslutt med å hekle 2 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Klipp tråden og fest.

MONTERING:
Rutene hekles sammen først på langs og deretter på tvers med natur på nål 3,5. Plassér rutene med 5 ruter i bredden og 7 rader i høyden - Se fig.1. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrangen mot vrangen, og hekle dem sammen slik: Hekle 1 fm om lm-buen i hjørnet på den ene ruten, 2 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på den andre ruten, * 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på den første ruten, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue på den andre ruten *, gjenta fra *-*. 

HEKLET KANT:
Hekle en avsluttende kant rundt hele teppet på nål 3,5 med natur slik:
1.OMG: Hekle 3 st og 2 lm om hver lm-bue langs kantene. I hvert hjørne av teppet hekles det 3 st, 3 lm og 3 st om samme lm-bue.
2.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 1 fm om samme lm-bue, * 3 lm, 1 st i den 1. av de 3 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* rundt hele teppet. NB: I hvert hjørne hekles det en ekstra bue slik at hjørnet blir pent.

Diagram

= rute 1
= rute 2

link til oppskrift: http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5418&cid=1

3 kommentarer

Lillja.blogg.no

17.08.2016 kl.10:05

NYDELIG <3

Bente

17.08.2016 kl.16:18

Lillja.blogg.no: Ja, både teppet og den som er inni :)

Henriette Celin

17.08.2016 kl.10:49

Et utrolig fint teppe!