Skolestart, hva med denne ? Clever Clark Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ?Cotton Merino? med raglan og strukturmønster. Str 1 - 10 år

Ja idag har jeg vært veldig treg med å finne en oppskrift å dele med meg. Har slappet helt av etter jobben, prøvd å få bukt med halsbrann, men uten stort hell. Håper det blir bedre i morra, Der verst når jeg ligger, da føles det som det kommer snikende opp mot munnen. Men, over til oppskrifta :)

Info om garnet: DROPS Cotton Merino er en kombinasjon av eksklusiv merinoull og nydelig, langfibret bomull. Garnet er meget behagelig å jobbe med og gir svært komfortable plagg med tydelige og jevne masker. Ullen er Superwash-behandlet og meget mild mot huden, og egner seg dermed godt for baby- og barneklær. Cotton Merino består av mange tynne tråder spunnet sammen. Dette gir rundhet og fylde, og gjør at garnet egner seg spesielt godt til fletter, strukturmønstre og perlestrikk. 

Som i alle våre merino-garn, kommer merino-ullen fra frittgående dyr i Sør-Afrika og Sør-Amerika.

Vi har valgt ikke å karde merinoullen og bomullen sammen. Dette gjør fargingen mer krevende, men fremhever hver enkelt av fibrenes egenskaper på bedre måte samtidig som det oppnås mer spill i farger og struktur. 

Størrelse: (12/18) mnd 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Str i cm: (80/86) 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 
Materialer: 
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
(200) 250-250-250-300-350 g f.nr 15, sennepsgul

DROPS SETTP OG RUNDP (60 eller 80 cm) NR 4 ? eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (60 eller 80 cm) NR 3 ? til rillekanter.
DROPS KNAPP, BUET (hvit) NR 521: 8 stk i alle str. 

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = 2 p rett. 

RILLE (strikkes rundt):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang. 

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på venstre stolpe. 1 knapphull = lag 1 kast om p når det gjenstår 4 m på p, strikk de 2 neste m rett sammen og avslutt med 2 rett. Fell til knapphull når arb måler:
STR 12/18 MND: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26 og 29 cm.
STR 2 ÅR: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26 og 31 cm.
STR 3/4 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22, 27, 31 og 35 cm.
STR 5/6 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22, 27, 33 og 39 cm.
STR 7/8 ÅR: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 37 og 42 cm.
STR 9/10 ÅR: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 39 og 46 cm. 

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

RAGLAN:
Det felles til raglan i hver overgang mellom bol og ermer. 
FRA RETTEN:
Start 2 m før merketråden, strikk 2 rett sammen, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over (= 2 m felt).
FRA VRANGEN:
Start 2 m før merketråden, strikk 2 vridd vrang sammen og deretter 2 vrang sammen (= 2 m felt).
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp (135) 143-151-159-167-179 m (inkl 5 stolpe-m i hver side mot midt foran) på rundp 3 med Cotton Merino. Strikk 2 RILLER ? se forkl over. Bytt til rundp 4 og strikk glstrikk med 5 stolpe-m i rille i hver side mot midt foran. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN og husk KNAPPHULL på venstre stolpe ? se forkl over. Når arb måler (16) 17-19-22-24-27 cm strikkes det mønster etter diag A.1 (stolpene fortsettes som før). Når A.1 er ferdig strikkes det mønster etter diag A.2 (stolpene fortsettes som før). Når arb måler (20) 22-25-28-31-34 cm strikkes neste p slik fra vrangen: strikk (33) 35-37-39-41-44 m (= venstre forstk), fell av 6 m til ermhull, strikk (57) 61-65-69-73-79 m (= bakstk), fell av 6 m til ermhull og strikk de siste (33) 35-37-39-41-44 m (= høyre forstk). Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp (34) 36-38-38-40-40 m på settp 3 med Cotton Merino. Strikk 2 RILLER ? se forkl over. Bytt til settp 4 og strikk glstrikk. Når arb måler (6) 6-7-6-7-7 cm økes det 2 m midt under ermet. Gjenta økningen på hver (1½.) 2.-2.-2.-2.-2.cm totalt (9) 9-10-13-14-16 ganger = (52) 54-58-64-68-72 m. SAMTIDIG når arb måler (17) 20-23-27-29-33 cm strikkes det mønster rundt etter diag A.1. Når A.1 er ferdig strikkes det mønster rundt etter diag A.2. SAMTIDIG når arb måler ca (21) 25-29-33-36-40 cm (avpass slik at det avsluttes på samme p i diag som på bolen) felles de midterste 6 m under ermet av = (46) 48-52-58-62-66 m. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt av m til ermhull (dette gjøres uten at m strikkes) = (215) 227-243-263-279-299 m på p. Sett 1 merketråd i hver overgang mellom bol og ermer (= 4 merketråder). 
LES RESTEN AV BÆRESTK FØR DET STRIKKES VIDERE!

RAGLAN: Fortsett mønsteret som før over alle m med 5 stolpe-m riller i hver side mot midt foran. SAMTIDIG på 1.p fra retten felles det til RAGLAN ? se forkl over (= 8 m felt). Gjenta fellingen på hver 2.p (dvs på hver p fra retten) totalt (13) 14-16-15-17-17 ganger og deretter på hver p (dvs både fra retten og fra vrangen) totalt (3) 3-3-7-7-9 ganger.

HALS: SAMTIDIG når arb måler (29) 31-35-39-42-46 cm settes de ytterste (13) 13-12-11-9-10 m i hver side mot midt foran på 1 tråd til hals (m strikkes før de settes på 1 tråd). Videre felles det til hals på beg av hver p i hver side slik: Fell av 2 m (1) 1-1-1-2-2 ganger og 1 m (0) 1-2-2-2-2 ganger. 

Etter alle fellinger til raglan og hals er det (57) 59-59-57-57-59 m tilbake på p og arb måler ca (33) 36-40-44-48-52 m opp til skulderen.

HALSKANT: Strikk opp fra retten ca 86 til 96 m rundt halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 3 med Cotton Merino. Strikk 1 p rett fra vrangen der det felles jevnt fordelt til (70) 76-82-86-90-90 m (det felles ikke over stolpene). Strikk 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen før det felles av med rett fra retten.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Sy i knappene.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, rett fra vrangen

2 kommentarer

Henriette Celin

16.08.2016 kl.22:40

Stilig genser! elsker fargen (:

Bente

16.08.2016 kl.22:44

Henriette Celin: Ja, fargen er nydelig :)