Olive Love by DROPS Design

Strikkede DROPS tøfler i ?Nepal? med nordisk mønster, strikket fra tåen og opp. Str 35 - 42.

Ja, vi går da bare mot den årstia som krever litt mer varme på beina, og dette synes jeg var noen enkle, fine tøfler og oppskrift i mange størrelser. 

DROPS Nepal er et deilig og tykt luksusgarn spunnet i 35% alpakka og 65% ull. Fibrene er ubehandlet, det betyr at de kun er vasket og ikke utsatt for kjemisk behandling før farging. Dette fremhever best garnets naturlige egenskaper. Og ikke minst, mange flotte farger å velge mellom, hva med om ungene velger sine egne farger slik at alle i familien har hver sin unike tøffel ?

Størrelse: 35/37 - 38/39 - 40/42
Passer fotlengde: ca 22 - 24 - 26 cm
Materialer: 
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 7238, oliven 
50 g i alle str i f.nr 8906, skog
50 g i alle str i f.nr 8903, sort

DROPS SETTP NR 4,5 ? eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm. 

Oppskrift: 

RILLE (strikkes rundt):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang. 

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = 2 p rett. 

MØNSTER: 
Se diag A.1 (velg diag for riktig str). Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes rundt fra tåen og frem til åpningen til foten, deretter strikkes det frem og tilbake over hælen. Det sys sammen midt bak og sy midt foran på tåen etterpå.

Legg opp 20 m på settp 4,5 med skog. Strikk 1 omg rett og sett 1 merke i første m og i 11.m (= sidene). Fortsett med glstrikk SAMTIDIG som det på neste omg økes 1 m på hver side av begge merkene (= 4 m økt på omg) - LES ØKETIPS! Gjenta økningen i hver side på hver 2.omg 2-3-4 ganger til = 32-36-40 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett rundt med skog til arb måler 5 cm. Nå strikkes det glstrikk rundt etter A.1 (= 2 rapporter i bredden). Når A.1 er ferdig i høyden strikkes det 2 RILLER rundt - se forkl over, med oliven - SAMTIDIG som det settes et merke midt oppå foten etter de første 8-9-10 m. Klipp tråden. 
Fortsett med oliven med start fra etter merket og strikk RILLER frem og tilbake - se forkl over. Fell av når arb måler ca 22-24-26 cm (la tråd-enden være ca 20 cm lang, denne brukes til montering). 

MONTERING:
Brett avfellingskanten dobbelt og sy sammen midt bak - sy i ytterste m så ikke sømmen blir for tykk.
Sy sammen hullet foran på tåen med maskesting i skog - sy de 10 m oppå foten sammen med de 10 m under foten. 

Strikk en tøffel til på samme måte.

Diagram

= oliven
= sort

7 kommentarer

Henriette Celin

13.08.2016 kl.11:33

De var søte (:

Bente

13.08.2016 kl.11:36

Henriette Celin: Ja, og se dem for deg i mange flotte fargevarianter :)

Henriette Celin

13.08.2016 kl.11:39

SV: Er mange fine farger man kan bruke ja ^^

15.08.2016 kl.13:10

Ser ikke diagrammet?

Bente

15.08.2016 kl.16:24

Hei anonym: Da skal diagrammet være på plass, håper du ser det nå :)

Vilde

15.08.2016 kl.23:22

De tøfflene var fine :)

Bente

16.08.2016 kl.07:03

Vilde: Ja, kjempefine :)