Hekletips : Santa Fe by DROPS Design

Heklet DROPS veske i ?Nepal? med fargemønster.

Ja, denne syns jeg var stilig. Utrolig kjekk til å ha med seg f.eks på korøvelse, får plass til noter oppi der, ha med seg på symøte, god plass til håndarbeidet der, ja denne kan brukes omtrent hvor som helst. Og hekles i den fargesammensetningen man selv liker.

DROPS Nepal er et deilig og tykt luksusgarn spunnet i 35% alpakka og 65% ull. Fibrene er ubehandlet, det betyr at de kun er vasket og ikke utsatt for kjemisk behandling før farging. Dette fremhever best garnets naturlige egenskaper. DROPS Nepal egner seg særdeles godt til toving. Plaggene får etter tovingen en jevn og myk overflate. 

Mål:
Omkrets: ca 67 cm
Høyde: ca 34 cm
Materialer: 
DROPS NEPAL fra Garnstudio
200 g f.nr 0206, lys beige
200 g f.nr 0506, mørk grå

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 ? eller den nålen du må bruke for å få 18 st x 10,5 rader på 10 x 10 cm. 

Oppskrift: 

MØNSTER: 
Se diag A.1 og A.2. Diag viser fargene i mønsteret. 1 rute = 1 st.

FARGEMØNSTER (hekles rundt): 
Når det byttes farge hekles det slik: Hekle siste st med første farge, men vent med siste gjennomtrekning, bytt til neste farge og hekle siste gjennomtrekning, deretter hekles neste st. Når det hekles med to farger legges trådene på den fargen det ikke hekles med over maskene fra forrige omg, det hekles rundt trådene slik at de blir skjult og dratt med rundt.

HEKLEINFO:
Første st på omg erstattes av 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i tredje lm.
---------------------------------------------------------

VESKE: Arb hekles rundt.

Hekle 5 lm med mørk grå på nål 3,5, og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det rundt og etter diagram A.1 (det hekles 12 rapporter av A.1 i bredden) ? LES FARGEMØNSTER!
1.OMG: Hekle 12 st om ringen ? LES HEKLEINFO!
2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: Hekle * 1 st i første st, 2 st i neste st *, gjenta *-* rundt omg = 36 st.
4.OMG: Hekle * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st*, gjenta *-* rundt omg = 48 st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
5.-10.OMG: Fortsett med økninger og mønster som før, dvs for hver omg hekles det 1 st mer mellom økningene = 120 st.

11.OMG: Fortsett å hekle rundt, men uten økninger, og det hekles etter A.2 (= 4 rapporter i bredden). På omg med pil hekles det slik: * 1 st i hver av de 3 første/neste st, 1 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-*. Fortsett til A.2 er heklet ferdig, klipp og fest tråden. 

STROPPER: 
Klipp 18 tråder av hver farge à 120 cm = 36 tråder. Legg trådene sammen og knyt en løs knute, la det være igjen ca 12 cm etter knuten. Fordel trådene i 3 bunker med 12 tråder i hver bunke. Flett de tre bunkene sammen til fletten måler ca 68 cm. Del trådendene i 2 bunker. Tre de 2 halvdelene gjennom vesken med 3 st mellomrom, i omg med hull. Knyt de sammen til en knute på fremsiden av vesken. Ta opp knuten i begynnelsen av fletten og fest enden til vesken på samme måte, men i motsatt side. Lag en flette til på samme måte ? se foto.

Diagram

= lys beige
= mørk grå

Link på Drops: http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7547&cid=1

Fargekart Nepal: http://www.garnstudio.com/yarn.php?id=93&cid=1

2 kommentarer

Henriette Celin

12.08.2016 kl.08:56

For en stilig veske ^^

Bente

12.08.2016 kl.09:19

Henriette Celin: Ja ikke sant ? Og det er bare å velge og vrake i fargene, og sette sammen til akkurat din egen stil :)