Hekletips: Dino by DROPS Design

Hvilken liten pode ville ikke like denne søte dinosauren ? Mål: ca 10 cm høy x 14 cm lang , så den er ikke veldig stor. Så her er oppskriften til en liten venn, hentet fra Drops sine sider.

DROPS Safran er spunnet av langfibret, kjemmet egyptisk bomull. Garnet er satt sammen av en rekke tynne tråder, som først tvinnes sammen to og to, før disse nye trådene igjen tvinnes sammen. Alt dette gir ekstra slitesterke strikkeplagg med god glans og suverene overflate-egenskaper! DROPS Paris er spunnet av flere tynne tråder av 100% bomull ? et fiber som puster og absorberer godt, hvilket gjør at plagg strikket i bomull svaler samtidig, som det varmer.

LITEN:
Mål: ca 10 cm høy x 14 cm lang
Materialer: 
DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 g f.nr 14, militærgrønn
50 g f.nr 31, pistasj
+ litt sort til øyne og munn

DROPS HEKLENÅL NR 3 ? eller den nålen du må bruke for å få 24 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll.

STOR:
Mål: ca 14 cm høy x 20 cm lang
Materialer: 
DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 05, lys lilla 
50 g f.nr 58, støvrosa 
+ litt sort til øyne og munn

DROPS HEKLENÅL NR 4 ? eller den nålen du må bruke for å få 17 fm på 10 cm i bredden.
TILBEHØR: Vatt til fyll.

LITEN DINOSAUR:
Arb hekles fra toppen av hode, nedover halsen, bortover kroppen og ut til halen. Bena hekles for seg og sys fast. Tager hekles på til slutt.
LES FYLLTIPS!

HODE, KROPP OG HALE:
Hekle 4 lm med militærgrønn på nål 3 og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLETIPS! 
1.OMG: Hekle 6 fm om lm-ringen.
2.OMG: * Hekle 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 9 fm. 
3.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm. Snu arb, og hekle tilbake fra vrangen.
4.-6.RAD: Hekle 3 rader med 1 fm i hver fm frem og tilbake (= åpning hvor snuten skal hekles på etterpå).
7.OMG: Nå hekles det rundt igjen (sett 1 merke på beg av omg). Hekle de 2 første fm sammen ? SE FELLETIPS, deretter 1 fm i hver av de 8 neste fm og de 2 siste fm hekles sammen = 10 fm. 
8.-14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm rundt og rundt uten og avslutte hver omg, videre hekles det 1 fm i hver av de 5 første m, slik at man nå er midt oppå nakken ? herfra starter omg videre. 
15.OMG: 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i hver av de 4 neste fm, 1 fm i hver av de 3 siste fm = 14 fm.
16.OMG: Hekle de 2 første fm sammen, deretter 1 fm i hver av de 3 neste m, 2 fm i hver av de 4 neste m, 1 fm i hver av de 3 neste m, og hekle de 2 siste fm sammen = 16 fm.
17.OMG: Hekle 1 fm i hver av de første 14 fm, snu med 1 lm. Videre hekles det frem og tilbake et stykke til brystkasse.
18.RAD (vrangen): Hopp over de 2 første fm, 1 fm i hver av de neste 11 fm, snu med 1 lm.
19.RAD (retten): Hopp over de 2 første fm, 1 fm i hver av de neste 8 fm, snu med 1 lm.
20.RAD (vrangen): Hopp over de 2 første fm, 1 fm i hver av de neste 5 fm, snu med 1 lm.
21.OMG: Nå hekles det rundt igjen ? hekle fm rundt hele åpningen ? øk jevnt fordelt slik at det totalt blir 20 fm, hekle deretter frem til midt under magen. 
22.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men i 2 fm midt oppå ryggen hekles det 2 fm = 22 fm ? sett 1 merke midt mellom disse fm. 
23.-25.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
26.-29.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men fell 1 m på hver side av merket midt oppå ryggen (dvs at det felles 2 m på hver omg). Etter 29.omg er det 14 fm tilbake. 
30.-33.OMG: Hekle 1 fm i hver m, men fell 1 m midt opp ryggen (fell vekselvis før og etter merket). Etter 33.omg er det 10 fm tilbake.
34.-36.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
37.-42.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men fell 1 fm midt under halen på alle omg. Etter 42.omg er det 4 fm tilbake. Klipp tråden, tråkle trådenden rundt åpningen, snurp sammen og fest.

SNUTE: 
Hekle 10 fm med militærgrønn rundt åpningen foran på hode. Hekle 1 omg med 1 fm i hver fm, deretter 1 omg hvor alle fm hekles sammen 2 og 2. Klipp tråden, putt litt vatt inn i snuten, tråkle trådenden rundt åpningen, snurp sammen og fest.

BEN:
Hekle 4 lm med militærgrønn og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 5 fm om lm ringen. 
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 10 fm.
3.-6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, klipp tråden.
Hekle 4 like ben. Putt litt vatt inn i dem og sy dem fast på undersiden av kroppen. 

TAGGER:
Hekle tagger på ryggen med pistasj på nål 3 slik: Hekle med 1 kjm i tuppen av halen, * Hekle 3 lm, i den første lm hekles 1 st, hopp frem ca 1 cm og hekle 1 fm *, gjenta fra *-* frem til der halsen begynner. Herfra hekles det videre slik: * 3 lm, hopp frem ca 1 cm og hekle 1 fm *, gjenta frem til midt bak på hodet og avslutt med 1 kjm. Klipp og fest tråden

Brodér på øyne og munn med sort.
----------------------------------------------------------

STOR DINOSAUR:
Hekle på samme måte som liten dinosaur, men på nål 4 med Paris. Hode, kropp og hale hekles med lys lilla. Snute, ben og tagger hekles med støvrosa.

http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=6153&cid=1

2 kommentarer

Iselin Renée

10.08.2016 kl.10:15

Så stilige :)

Henriette Celin

10.08.2016 kl.11:13

Så søte de var ^^