Dagens hekleoppskrift: Harvest Love by DROPS Design

Dette er kanskje ikke det enkleste man hiver seg på, men jeg personlig synes at slike heklediagrammer nesten kan være enklere å følge enn bare tekst. Man ser liksom lettere om han har hekla rett.

Så litt om garnet som er brukt her:

DROPS Nepal er et deilig og tykt luksusgarn spunnet i 35% alpakka og 65% ull. Fibrene er ubehandlet, det betyr at de kun er vasket og ikke utsatt for kjemisk behandling før farging. Dette fremhever best garnets naturlige egenskaper.

Blandingen fremhever alpakkaens silkemyke overflate, samtidig som ullen bidrar til bedre formstabilitet . Kvaliteten er spunnet sammen av 3 tråder, hvilket gir et spennende, rustikt og flott maskebilde. DROPS Nepal er en lettstrikket kvalitet og på pinne nr 5 går det fort å strikke selv store plagg. DROPS Nepal egner seg særdeles godt til toving. Plaggene får etter tovingen en jevn og myk overflate.

OPPSKRIFT:

Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Materialer: 
DROPS NEPAL fra Garnstudio
400-500-600 g f.nr 0501, grå
150-200-200 g f.nr 0300, beige
100-100-100 g f.nr 0618, kamel
50-100-100 g f.nr 0500, lys grå

DROPS HEKLENÅL NR 5,5 ? eller den nålen du må bruke for å få 13 dbl-st/trippel-st på 10 cm i bredden. Diag A.5 (= 2 rader/omg) måler ca 5 cm i høyden.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.9.

FARGER-1 (for-/bakstk):
1.-3.OMG: grå
4.OMG: kamel
5.-6.OMG: beige
7.OMG: lys grå
8.OMG: beige
9.OMG: kamel
10.OMG: grå
Videre hekles det med grå.

FARGER-2 (ermene):
Hekle med grå til og med 5.-3.-3. omg. Deretter 1 omg beige, 1 omg kamel, 3 omg grå, 1 omg lys grå, 1 omg beige og 1 omg kamel. Fortsett med grå.

HEKLEINFO-1:
På beg av hver omg/rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm.
På beg av hver omg/rad med trippel-st erstattes første trippel-st med 5 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 5.lm, hekle kjm bort til starten på neste dbl-st.

HEKLEINFO-2 (gjelder skulder):
På beg av hver rad med dbl-st hekles 4 lm, avslutt raden med 1 dbl-st i siste trippel-st på raden.
Start hver rad med trippel-st med 5 lm, avslutt raden med 1 trippel-st i siste dbl-st på raden.

FELLETIPS: 
Hekle 1 trippel-st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste trippel-st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 st.

DBL-ST SAMMEN:
3 dbl-st hekles sammen til 1 dbl-st slik: Hekle 1 dbl-st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 dbl-st til på samme måte, hekle 1 dbl-st til, men nå trekkes siste kast gjennom alle m på nålen.

TRIPPEL-ST SAMMEN:
3 trippel-st hekles sammen til 1 trippel-st slik: Hekle 1 trippel-st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 trippel-st til på samme måte, hekle 1 trippel-st til, men nå trekkes siste kast gjennom alle m på nålen.

5-DBL-ST: 
Lag 5 kast på nålen, hent tråden under lm-buen, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste m på nålen *, gjenta *-* 5 ganger til = 1 m på nålen.

4-DBL-ST: 
Lag 4 kast på nålen, hent tråden under lm-buen, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste m på nålen *, gjenta *-* 4 ganger til = 1 m på nålen.

4-DBL-ST SAMMEN: 
3 4-dbl-st hekles sm til 1 4-dbl-st slik: ** Lag 4 kast på nålen, hent tråden under lm-buen, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste m på nålen *, gjenta *-* 3 ganger til, **, gjenta fra **-** 2 ganger til (= 4 m på nålen), 1 kast på nålen, trekk gjennom alle m = 1 m på nålen.
----------------------------------------------------------

FORSTK: 
Det hekles først en rute på samme måte i alle str. Deretter hekles det videre rundt og frem og tilbake på ruten (forskjellig i de ulike str).

RUTE:
Hekle 6 lm på nål 5,5 med grå og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. Fortsett rundt etter diag A.1 - LES HEKLEINFO-1 og FARGER-1. Videre hekles A.2, A.3 totalt 3 ganger i bredden, avslutt med A.4. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.2-A.4 er ferdig er det 55 trippel-st langs hver side, og 4 hjørnebuer. Ruten måler ca 48 x 48 cm.

STR S/M:
Videre hekles det rundt etter A.5 over trippel-st langs hver side, om hver hjørnebue hekles A.6. Når A.5/A.6 er ferdig er det økt 10 tippel-st langs hver side (= 65 trippel-st). Klipp tråden. 
Nå hekles venstre skulder langs side-1 (se målskisse) med start fra vrangen slik: Det hekles ikke lengre over de midterste 9 trippel-st (= hals). Start å hekle i neste trippel-st slik: Hekle A.8 over de første 13 trippel-st, A.5 ut raden som før, om hjørnebuen hekles A.5 (dbl-st på 1.rad i A.5 hekles om lm-buen). Når A.5 er ferdig i høyden hekles det 1 rad slik: Hekle 1 dbl-st i hver trippel-st. Klipp tråden.
Nå hekles høyre skulder langs slutten av side 1, med start fra hjørnet fra vrangen: - LES HEKLEINFO-2! Hekle A.5 over lm-buen, A.5 til det gjenstår 13 trippel-st før halsen (= 9 trippel-st), hekle A.7 over de neste 13 trippel-st. Når A.5 er ferdig i høyden hekles det 1 rad med 1 dbl-st i hver trippel-st. Klipp og fest tråden. 

STR L/XL - XXL/XXXL:
Videre hekles det rundt etter A.5 over trippel-st langs hver side, om hver hjørnebue hekles A.6. Når A.5/A.6 er ferdig er det økt 10 tippel-st økt langs hver side (= 65 trippel-st). Klipp tråden. 
Nå hekles det frem og tilbake langs slutten av side 1 (se målskisse), videre langs side 2, 3, 4 og starten av side1 med start fra vrangen slik: Det hekles ikke lengre over de midterste 9 trippel-st (= hals). Start å hekle i neste trippel-st slik: Hekle A.8 over de første 13 trippel-st, A.5 ut raden som før, videre hekles A.6 om hjørnene og A.5 langs sidene som før - det hekles slik frem til og med siste hjørne (dvs langs side 2, 3 og 4), deretter hekles det videre langs starten av side 1 slik: A.5 til det gjenstår 13 trippel-st før halsen (= 9 trippel-st), hekle A.7 over de neste 13 st. Når A.7/A.8 er ferdig i høyden er det 75 trippel-st langs side 2, 3 og 4, og 25 trippel-st på hver side av halsen. Nå hekles det forskjellig i de ulike str.

STR L/XL (skuldrene):
Nå hekles venstre skulder, fra vrangen slik: - LES HEKLEINFO-2! Hekle 1 dbl-st i hver trippel-st ut slutten av raden på side 1, om første lm-bue i hjørnebuen hekles 5 dbl-st. Klipp og fest tråden. Hekle høyre skulder på samme måte, men start om hjørnebuen på starten av side 1 fra vrangen. 

Str XXL/XXXL: Neste rad starter fra vrangen. Hekle A.5 over A.8, fortsett A.5 langs side 1, 2, 3, 4 og 1 og A.6 om hjørnene som før, avslutt med A.5 over A.7. Når A.5/A.6 er heklet 1 gang i høyden hekles skuldrene på samme måte som i str L/XL, klipp og fest tråden.

BAKSTK:
Hekle på samme måte som forstk, men uten å felle til hals, dvs hekle A.5 over alle m langs side 1 (i stedet for A.7/hals/A.8). 

MONTERING:
Sy skuldersømmene - sy i ytterste ledd av ytterste m. Sy sidesømmene slik: Start ca 8 cm fra nederkant (= splitt), og sy opp til det gjenstår ca 19-21-23 cm til skulderen (= ermhull).

ERME:
Arb hekles rundt fra ermhullet og utover. Start fra midt under ermhullet i siden. Hekle 50-55-60 dbl-st på nål 5,5 med grå jevnt fordelt rundt ermhullet (hekle i/om trippel-st/lm-bue) - LES FARGER-2 og husk HEKLEINFO-1!
LES HELE ERMET FØR DET HEKLES VIDERE! 
Det hekles slik: Hekle A.5 (= 10-11-12 rapporter i bredden). Fortsett rundt til det er heklet 5-4-4 rapporter i høyden, deretter hekles A.9 over A.5 totalt 1 gang i høyden, og A.5 over A.9 totalt 2 ganger i høyden, deretter i str L/XL hekles det 1 omg med 1 dbl-st i hver trippel-st.
SAMTIDIG felles det 5 trippel-st jevnt fordelt på omg med trippel-st (= 1 rapport mindre for hver omg med felling) slik:
STR S/M: 5., 7. og 13.omg.
STR L/XL-XXL/XXXL: 5., 7., 11. og 13.omg.
Når alle fellinger er ferdig er det 35-35-40 trippel-st på omg (= 7-7-8 rapporter i bredden). 
Klipp og fest tråden, ermet måler ca 43-40-38 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Hekle 1 erme til på samme måte.

HALSKANT:
Hekle en kant rundt halsåpningen med grå. Start på skulderen og hekle slik: * 1 fm om ytterste m, 2 lm, hopp ca 1½ cm bort *, gjenta fra *-* rundt hele åpningen, avslutt med 1 kjm i første fm. Klipp og fest tråden.

Diagram

= lm
= kjm
= fm om lm-bue
= dbl-st i dbl-st
= dbl-st om lm-bue
= trippel-st om lm/lm-bue
= trippel-st i m
= 4-DBL-st om lm-bue/mellom 2 dbl-st i hjørnet - se forkl i oppskrift
= 3 DBL-ST SAMMEN (om lm/lm-bue) - se forkl i oppskrift
= 3 DBL-ST SAMMEN (i m) - se forkl i oppskrift
= 3 TRIPPEL-ST SAMMEN (om lm-bue) - se forkl i oppskrift
= 3 4-DBL-ST SAMMEN (om lm-bue) - se forkl i oppskrift
= 5 DBL-ST om lm-bue
= viser siste omg/rad på forrige diag, omg/raden er allerede heklet
= på neste gjentagelse av denne omg/raden i høyden hekles de 2 st-gruppene om hver sin lm-bue (på hver side av 4-dbl-st)
= 6 lm, 1 kjm i første lm (se pkt på sirkelen, omg starter og slutter her)
= hekleretning

2 kommentarer

Henriette Celin

07.08.2016 kl.12:52

Veldig fin genser (:

Bente

07.08.2016 kl.13:26

Henriette Celin: Ja, den er på lista mi (som bare blir lengre og lengre)