Dagens hekleoppskrift: Queen of the Chill by DROPS Design

Heklet DROPS lue og hals i ?Nepal? med stjernemønster.

Det strikkes veldig mye blandt folk for tiden, men er hekling like populært tro ? Det er jo så utrolig mye fint også ved bruk av heklenål, og med ikke så veldig lang tid igjen til jul så kan det kanskje passe med å starte på enkle julegaver ?

LUE:
Størrelse: S/M ? L/XL
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer: 
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100 g i begge str i f.nr 8907, tåke

DROPS HEKLENÅL NR 5 ? eller den nålen du må bruke for å få 14 fm x 17 rader på 10 x 10 cm.

HALS:
Størrelse: S/M ? L/XL
Mål: Omkrets: 61-66 cm, høyde: 25-27 cm.
Materialer: 
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i begge str i f.nr 8907, tåke

DROPS HEKLENÅL NR 6 ? eller den nålen du må bruke for å få 12 fm x 14 rader på 10 x 10 cm.

LUE:
HEKLEINFO:
På beg av hver omg med fm erstattes første fm med 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i første lm på omg. 

ØKETIPS: 
Det økes 1 m ved å hekle 2 fm i samme m. 

STJERNEMØNSTER (rundt):
1.OMG: 3 lm, plukk opp 5 m med start i 2.lm fra nålen, når det plukkes opp m i fm plukkes det opp i bakerste ledd (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull øverst i de 6 m, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i den samme lm som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd i hver av de neste 2 lm (= 6 m på nålen), gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. 
2.OMG: 2 lm, hekle 2 halv-st i hvert "stjernehull", avslutt omg med 1 kjm i 2.lm på beg av omg = 34-36 stjerner. 
3.OMG: 3 lm, plukk opp 1 m i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bakre ledd av de første 3 halv-st på raden (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i bakre ledd av den samme halv-st som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd av hver av de neste 2 halv-st (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Gjenta 2. og 3.omg totalt 2 ganger, hekle 2.omg 1 gang til (= totalt 6 omg i høyden = 3 stjerner i høyden). 
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen hekles rundt fra toppen og ned. Hekle 4 lm på nål 5 med Nepal og sett de til en ring med 1 kjm i første lm.?
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen ? LES HEKLEINFO!

Nå hekles alle fm videre i bakre ledd av fm på forrige omg.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de første 2 fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
5.OMG: * 1 fm i hver av de første 3 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de første 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de første 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver av de første 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm. 
9.OMG: * 1 fm i hver av de første 7 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 54 fm. 
10.OMG: * 1 fm i hver av de første 8 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm. 
11.OMG: * 1 fm i hver av de første 9 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 66 fm. 

STR S/M:
12.OMG: Hekle 1 omg med 1 fm i hver fm og øk 3 fm jevnt fordelt ? LES ØKETIPS = 69 fm. 

STR M/L:
12.OMG: * 1 fm i hver av de første 10 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 fm. 
13.OMG: Hekle 1 omg med 1 fm i hver fm og øk 1 fm ? LES ØKETIPS = 73 fm. 

BEGGE STR: 
Arb måler nå ca 7-8 cm. Fortsett å hekle 1 fm i bakre ledd av hver fm til arb måler 18-19 cm. Deretter hekles det STJERNEMØNSTER ? se forkl over. Pass på slik at stjernemønsteret ikke blir for stramt! 

Når stjernemønster er heklet, hekles det 1 kant rundt slik: Hekle 1 fm i bakre ledd av første halv-st, * 1 lm, hopp over 1 halv-st, 1 fm i neste halv-st *, gjenta fra *-* rundt omg. Klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------

HALS:
STJERNEMØNSTER:
1.OMG: 3 lm, plukk opp 5 m med start i 2.lm fra nålen, når det plukkes opp m i fm plukkes det opp i bakerste ledd (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull øverst i de 6 m, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i den samme lm som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd i hver av de neste 2 lm (= 6 m på nålen), gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. 
2.OMG: 2 lm, hekle 2 halv-st i hvert "stjernehull", avslutt omg med 1 kjm i 2.lm på beg av omg = 36-39 stjerner. 
3.OMG: 3 lm, plukk opp 1 m i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bakre ledd av de første 3 halv-st på raden (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i bakre ledd av den samme halv-st som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd av hver av de neste 2 halv-st (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Gjenta 2. og 3.omg.
----------------------------------------------------------

HALS:
Hekle 73-79 LØSE lm på nål 6 med Nepal og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Hekle STJERNEMØNSTER ? se forkl over. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Halsen skal måle ca 61-66 cm i omkrets, vær obs at halsen ikke strammer. Når arb måler 24-26 cm, avpass at siste omg er 2.omg, hekles det 1 kant rundt halsen slik: Hekle 1 lm (erstatter første fm), * 1 lm, hopp over 1 halv-st, 1 fm i neste halv-st *, gjenta fra *-* rundt hele halsen, avslutt med 1 kjm i første lm. Klipp og fest tråden. Hekle samme kant i motsatt side av arb, dvs i lm-raden fra retten. Klipp og fest tråden.